Klargjør siden...
Ytringen

Tjønnsøyvegen skapte nok en gang debatt blant politikerne

Vei var blant temaene i torsdagens kommunestyremøte.
 Foto: Lillian Lyngstad

Vei var blant temaene i torsdagens kommunestyremøte. Foto: Lillian Lyngstad

Kommunestyret i Nærøysund vedtok formannskapets innstilling om å asfaltere deler av Tjønnsøyvegen, men vedtaket ble ikke gjort uten debatt.

Publisert:

- Når vi ser tilstanden på kommunal infrastruktur nå så ser vi at vi har et stort etterslep på vedlikehold på veier og bygg, sa Terje Settenøy (Frp) som mente at nå må man prioritere deretter. Han lanserte et nytt forslag til vedtak som gikk på å kun gruse opp denne mye omtalte veibiten på Ytre Vikna.

Terje Settenøy (Frp)
 Foto: Lillian Lyngstad

Terje Settenøy (Frp) Foto: Lillian Lyngstad

- Standardheving er noe vi ønsker velkommen, men først må vi ta etterslepet vi har. Derfor forslår vi å bruke de pengene som er igjen på budsjettet til å gruse opp. Det må være bra nok nå, så får vi en mer helhetlig asfaltplan senere, mente Settenøy som fikk motbør fra flere hold. Deriblant Andrea Nogva (H).

- Det er synd at et prosjekt som Tjønnsøyveien, som mange har hatt store forventninger til, nå ser ut til å ende i det som for mange oppleves som en fadese. Veien er allerede kraftig forsinket, og det er naturlig at skuffelsen er stor – både blant innbyggere og beslutningstakere. Men vi må forholde oss til situasjonen slik den faktisk er, ikke slik vi skulle ønske den var. Økonomien tillater oss rett og slett ikke å ferdigstille prosjektet slik det opprinnelig var planlagt. Å hente midler fra andre områder er ikke et reelt alternativ – det finnes ikke mer å stramme inn uten å sette andre viktige tjenester i fare, sa Nogva og la til at derfor støtter Høyre kommunedirektørens innstilling om å gå for en delvis ferdigstillelse.

Andrea Nogva (H)
 Foto: Arkiv

Andrea Nogva (H) Foto: Arkiv

- Det handler ikke om å gi opp, men om å gjøre det beste ut av de midlene vi faktisk har tilgjengelig. Det viktigste nå er å sikre mest mulig funksjonell vei for flest mulig, og legge grunnlaget for videre ferdigstillelse når det en dag blir økonomisk mulig. I denne sammenhengen oppleves forslaget fra Frp – om å bare gruse opp strekningen – som useriøst. Det løser verken de trafikale utfordringene eller tilfredsstiller innbyggernes behov for kjørbar vei. Det handler også om å få gjennomført det vi har vedtatt tidligere. Å ta ansvar og være seriøs overfor innbyggerne. Vi trenger løsninger som står seg over tid, ikke midlertidige lappeløsninger som ikke gir oss en nødvendig oppgradering. Her får vi ei løsning som også gir noe innsparing på vedlikehold. Så må det tas læring fra prosjektet. Så vi ikke får flere slike uheldige konsekvenser i våre prosjekter i fremtiden, mente Nogva.

Også Venstres Bjørn Ola Holm tok til orde for å gjøre noe med nå Tjønnsøyvegen.

- Vi har tidligere vedtatt et investeringsbudsjett der vi skulle asfaltere Tjønnsøyvegen. Det er ikke uvanlig at det blir dyrere enn forutsatt, og at man skal snu opp ned på tidligere vedtak har jeg lite sans for. Det er ti familier som bor her, det er oppdrettsanlegg og fiskere som har båtene sine der. Vikna kommune utsatte saken fordi vi trodde vi skulle få NTE til å betale. Derfor ble ikke veien vedlikehold. Så ble alt usikkert, sa Holm som landet på å gå for kommunedirektørens innstilling.

- Vi kommer så langt som vi kommer og står igjen med et område som vi ikke får løst, avsluttet han.

Bjørn Ola Holm (V)

Bjørn Ola Holm (V)

Vedtaket

Det ble stemt over et alternativt forslap fra Sp og et alternativt forslag fra Frp. Flertallet støttet formannskapets innstilling. Det betyr følgende:
• Formannskap og kommunestyret vedtar asfaltering og utbedring av Tjønnsøyvegen etter alternativ 1 i saksfremlegget, det vil si asfaltering
av vegstrekk som er oppgradert, og oppgrusing av dårlig parti.
• Prosjektet gis en øvre ramme på 15,25 mill. kroner inklusiv momskompensasjon.
• Det bevilges 8,6 mill. kroner fra disposisjonsfond
• Det bevilges 2,15 mill. kroner fra momskompensasjon
• Tidligere ubenyttede midler på kr 4 511 824,- inkl mva inngår i finansieringen.
• Det forutsettes at prosjektet realiseres våren/sommeren 2025, og at formannskapet holdes orientert om prosessen/fremdriften.
• Det forventes at redusert vedlikeholdsbehov som følge av asfalteringen gjenspeiles i vedlikeholdsbudsjett for 2026.

Nøkkelord

Klikk på et nøkkelord for å vise andre relevante artikler.