Tips oss:
Tips
74 39 60 50
Kontakt
Artikkelen fortsetter etter annonsen.
Nærøysunds 1.180 elever i grunnskolen kan muligens se fram til nye lærebøker, etter at regjeringen har bevilget ekstrapenger til formålet. Foto: Illustrasjonsbilde
Nærøysund får 223.632 kroner ekstra fra regjeringen til innkjøp av skolebøker. Bindal må nøye seg med 17.246,- og Leka 10.803 kroner.
Jon Audun Haukø
Publisert: 10.08.2023 kl 16:00
Ordfører Amund Hellesø (Ap) i Nærøysund mener det er en hyggelig sum kommunen nå får fra staten, og at det kommer godt med.
- Vi har jo satt av penger til nye læremidler i budsjettet vårt, men det er alltid bra med alt staten kan finansiere for oss gjennom mer penger. Arbeidet som er satt i gang fra regjeringshold er prisverdig. Og det viser at det er samsvar mellom det vi ønsker og det regjeringen legger opp til, sier Hellsø.
– Vi vet at barn og unge leser stadig mindre og bruker mye tid på skjerm. Derfor sørger vi nå for at det finnes flere fysiske bøker i norske skoler. Det er bra for lærerne som får flere læremidler å velge mellom, og det er bra for elevene som får flere bøker i klasserommet, sier kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap).
Tilskuddet på 115 millioner kroner er nok til for eksempel å kjøpe én bok til hver elev på alle barneskoler i hele Norge. Pengene er fordelt til alle kommunene etter antall elever på 1. til 10. trinn, og kommunene bestemmer selv hvilke trinn de kjøper trykte læremidler til.
Kunnskapsminister Tonje Brenna.
– De siste årene har digitale læremidler vært prioritert på mange skoler, blant annet gjennom pandemien. Nå vil vi gi papirbøkene et løft, for å ivareta en god balanse mellom trykte og digitale læremidler, sier Brenna.
Tilskuddet skal gå til kommunale skoler og er et øremerket engangstilskudd for skoleåret 2023-2024.
Befolkningen i Norge, og spesielt barn og unge, leser mindre enn før. Regjeringen ønsker å snu denne trenden ved å satse på målrettede tiltak som skaper leselyst og leseglede blant barn og unge.
– Det er store forskjeller i leseprestasjoner blant barn og unge. Lesevaner og holdninger til lesing har utviklet seg i negativ retning. Vi setter derfor inn tiltak der de virker best, og som kan gjøre veien til utdanning lettere og bidra til å redusere forskjeller mellom barn og unge, sier Brenna.