Tips oss:
Tips
74 39 60 50
Kontakt
Artikkelen fortsetter etter annonsen.
Foto: Illustrasjonsbilde: Mikhail Nilov, Pexels
Nærøysunds barn og unge mobbes mer enn Trøndelagssnittet, viser tall fra Elevundersøkelsen. Men situasjonen har bedret seg.
Jon Audun Haukø
Publisert: 01.09.2023 kl 10:36
Hele 16,9 prosent av femteklasseelevene ved skolene i Nærøysund opplever å bli mobbet i skolehverdagen. Dette er 4,1 prosentpoeng høyere enn snittet for Trøndelag, viser tall fra Elevundersøkelsen 2022/2023.
Tallet er høyt også i landssammenheng, men er faktisk en nedgang fra skoleåret 2021/2022, da 19,1 prosent - altså nesten én av fem femteklassinger i Nærøysund, opplevde mobbing.
I 7. klassetrinn er tallet nært halvert fra skoleåret 21/22 til 22/23. 7,5 Prosent av elevene på trinnet sier de opplever mobbing nå, mot 13,5 prosent året før.
Tallet er enda lavere for 10. klassingene, hvor 5,9 prosent opplever mobbing.
• 20 mobbet: På 5.-trinn, skoleåret 22/23 ble 138 invitert til å fortelle om de føler seg mobbet. Av 118 som svarte følte 20 seg mobbet i Elevundersøkelsen.
• 8 mobbet: På 7.-trinn, skoleåret 22/23 ble 115 invitert til å fortelle om de føler seg mobbet. Av 107 som svarte følte 8 seg mobbet i Elevundersøkelsen.
• 6 mobbet: På 10.-trinn, skoleåret 22/23 ble 110 invitert til å fortelle om de føler seg mobbet. Av 102 som svarte følte 6 seg mobbet i Elevundersøkelsen.
Også elever i Leka og Bindal har deltatt i Elevundersøkelsen, men her er resultatene sensurert av hensyn til personvern.
Det var Dagbladet som omtalte tallene først, i en sak hvor de presenterer mobbetall for hele landet.
Alle som arbeider på skolen har en plikt til å følge med på hva som skjer på skolen og gripe inn hvis de ser krenkelser som for eksempel mobbing. Dette gjelder først og fremst alle med en arbeidskontrakt med skolen eller skoleeier, uavhengig av om arbeidsforholdet er fulltid eller deltid, fast eller midlertidig, kortvarig eller langvarig. Det gjelder også for andre ansatte hos en ekstern tjenesteleverandør.
Skolene skal ha nulltoleranse mot mobbing, vold, diskriminering og trakassering, men også mot mindre alvorlige krenkelser. Kunnskapsdepartementet har valgt å ta prinsippet om nulltoleranse inn i opplæringsloven for å understreke hvor viktig det er at skolen har tydelige holdninger på dette området, heter det på deres nettsider.
Hvis man som ansatt i skolen overhører for eksempel hatytringer eller observerer mer indirekte krenkelser som utestenging, isolering og baksnakking, skal en gripe inn umiddelbart og stoppe situasjonen. Det kan for eksempel dreie seg om å stanse en slåsskamp eller annen fysisk krenkelse, om å stanse en utfrysningssituasjon eller stanse og irettesette elever som kaller andre stygge ting.