Tips oss:
Tips
74 39 60 50
Kontakt
Artikkelen fortsetter etter annonsen.
- Det er et stramt og utfordrende budsjett, med nødvendige prioriteringer og nedprioriteringer, sier kommunedirektør Karl-Anton Swensen om budsjettforslaget. Her kan du lese hele innstillingen. Ytringen kommer med flere utdypende artikler den kommende tiden.
Jon Audun Haukø
Publisert: 15.11.2023 kl 12:25
Sist oppdatert: 16.11.2023 kl 06:38
o Den totale rammen for tjenesteproduksjon vil da blir ca. 799 mill. kroner, fordelt på kommunedirektør og kommunalområder.
o I tillegg er det lagt inn følgende bevilgninger til drift:
> Øremerkede tiltak med 7,42 mill. kroner i 2024
> Omstillingskompensasjon til Oppvekst og familie med 25,885 mill. kroner, fordelt som følger:
- 9,785 mill. kroner som følge av økte kostnader skole/barnehage relatert til flyktninger i 2024.
- Kompensasjon, tiltak/finansiering helårsvirkning i 2024, med 8,1 mill. kroner i 2024.
- Nedtrapping merforbruk barnevern med 8,0 mill. kroner i 2024.
o Vedlikehold/tilskudd med 7,75 mill. kroner, fordelt som følger:
- Tilskudd gatelys til veilysforeninger med 0,25 mill. kroner hvert år i planperioden.
- Vedlikehold bygg/vei med 6,0 mill. kroner hvert år i planperioden. Prioritering av midlene avklares av formannskapet.
- Vedlikehold IKT, arkiv, låssystem med mer med 1,5 mill. kroner hvert år i planperioden. Prioritering av midlene avklares av formannskapet
o Overføring til investeringsbudsjett med 5,6 mill. kroner, fordelt som følger:
- Finansiering gap Husbanklån/startlån med 3,0 mill. kroner
- Egenkapitalinnskudd KLP med 2,6 mill. kroner
o Investeringsbudsjettet for 2024 har en total ramme på 116,431 millioner kroner.
o Kommunestyret vedtar i 2024 å ta opp lån med inntil 45 mill. kr til finansiering av investeringer, jf. kommunelovens § 14-15 første ledd.
o Nedbetalingstiden vurderes mht reglene for minimumsavdrag, jfr. kommuneloven §§ 14-10 og 14-18.
o Kommunestyret vedtar innlån fra Husbanken på 10 mill. kr for videre utlån gjennom startlånsordningen i 2024, jf. kommunelovens § 14-17.
o Det fremmes sak om retaksering av eiendomsskattegrunnlaget for næring første halvår 2024.
o Det fremmes sak om retaksering av eiendomsskattegrunnlaget for bolighus og hytter i løpet av 2024.
o Kommunedirektøren gis fullmakt til å utvide/regulere bruken av premiefond avhengig av lønnsoppgjør og pensjonsordningenes reguleringspremie utover budsjett.
> Det gis fullmakt til å vurdere justerte/andre tiltak for å oppnå budsjettforutsetningen
o Nedleggelse av skoledrift ved Foldereid oppvekstsenter fremmes som egen sak i første kommunestyremøte i 2024.
> Det legges til grunn en besparelse på 5,35 mill. kroner i helårsvirkning.
> Helårsinnsparing ved reduksjon av bemanning på Foldereid oppvekstsenter vil bortfalle fra 1. august 2024.
o Nedleggelse av skoledrift ved Gravvik oppvekstsenter fremmes som egen sak i første kommunestyremøte i 2024.
> Det legges til grunn en besparelse på 3,6 mill. kroner i helårsvirkning.
> Helårsinnsparing ved reduksjon av bemanning på Gravvik oppvekstsenter vil bortfalle fra 1. august 2024, se tabell.
o Nedleggelse av Værum barnehage fremmes som egen sak i første kommunestyremøte i 2024.
> Det legges til grunn en besparelse på 1,95 mill. kroner i helårsvirkning.
o Flytting av ungdomstrinnet ved Austafjord skole fremmes som egen sak i første kommunestyremøte i 2024.
> Det legges til grunn en besparelse på 1,94 mill. kroner i helårsvirkning.
o Kommunalområdet oppvekst og familie bes i tillegg holde fokus på effektiviserende tiltak og gevinstrealisering, og andre tiltak som kan bidra til innsparingsmålet på 35 mill. kroner
o Innenfor Heldøgns omsorg, Rus og psykisk helse, Miljøtjenesten, Hjemmebasert omsorg og Helse og mestring søkes innført ikke betalt matpause.
o Innenfor turnus innføres ikke betalt matpause på dagtid og aften.
o Det igangsettes prosess med formål å innføre ikke betalt matpause.
> Dette innebærer vurdering av tilrettelegging for ikke betalt matpause, bla tilfredsstillende pauserom, og planlegging mht. tilstedeværelse.
o Endring i ledelsesstrukturer/ledelsesnivå innenfor Helse og velferd gjennomføres for å oppnå kortere beslutningsveier, samt som effektiviserende tiltak.
> Besparelse anslås til 3 mill. kroner i årsvirkning.
o Kommunalsjef starter opp prosess med formål å innfri dette vedtaket.
o Kommunalsjef iverksetter i denne forbindelse tiltak for å oppnå fleksibilitet (personell) mellom enhetene.
o Kommunalsjef iverksetter tiltak for styrking av kompetanse for vederlagsberegning
o Kommunalsjef bes vurdere innføring av «Stille rapport».
> Besparelsen er anslått til kr 450 000 i årsvirkning.
o iverksettes arbeid med etablering av kompetansebase/pool for sykepleier.
> Besparelse er anslått til 6 mill. kroner i helårsvirkning.
> Tiltaket vil kunne bidra til mindre innleie av sykepleiervikarer
o Ansvar for STEAM overføres til NAV/Samhandling fra 1. januar 2024.
> Kommunalsjef NAV/Samhandling vurderer tiltak for reduksjon av kostnader, herunder samlet vurdering av avtaler med Ytre Namdal Vekst for å redusere dagens tilskuddsramme (2,5 mill. kroner).
o Det bes om egen saker til kommunestyret mht. nedleggelse/strukturendringer av følgende tjenester for å oppnåelse av kostnadsreduksjon/budsjettbalanse:
> Samle legetjenesten i ett legekontor lokalisert på Rørvik (ref. befolkningstyngden rundt Nærøysundet)
> Institusjonsplasser lokaliseres til Rørvik sykestue, herunder benyttelse av Soltoppen.
o Sykehjemmet (NBBS) i Kolvereid avhjemles fra sykehjem til omsorgsboliger med heldøgns bemanning.
> Bygningsmassen anses godt egnet og har god beliggenhet med tanke på tilbud for demente, sansehage og uteområde.
> Det dimensjoneres for 32 plasser fordelt på 2 avdelinger med 16 plasser i 1. etasje.
> Ledige plasser i 2 andre etasje (NBBS) på Kolvereid settes i beredskap, og kan brukes i særskilte situasjoner. Totalt vil dette utgjøre 24 plasser fordelt på 2 avdelinger.
o Institusjonskjøkkenet på Kolvereid legges ned
> Dette vil medføre noe økte kostnader med utkjøring av mat fra institusjonskjøkkenet på Rørvik
> Samlet økonomisk effekt vil en komme tilbake til.
o Sjøsiden omsorgsboliger består av 15 plasser med mulighet for heldøgns bemanning.
> Avdelingen rigges for pasienter som faller mellom sykehjem og demensomsorg.
o Kommunalområdet Helse og velferd bes i tillegg holde fokus på effektiviserende tiltak og gevinstrealisering, og andre tiltak som kan bidra til innsparingsmålet på 66 mill. kroner.
o Tiltak/driftstilpasninger i «tabell Budsjettutfordringer Teknisk» i dette saksfremlegg vedtas, der samlet besparelse utgjør 10 mill. kroner.
o I tillegg bes det om at en ser på hensiktsmessig reduksjon i bemanning, og at gevinsten tilføres/styrker vedlikeholdspost.
o Kommunalområdet Teknisk bes i tillegg holde fokus på effektiviserende tiltak og gevinstrealisering, og andre tiltak som kan bidra til innsparingsmålet.
o Praksis. reglement og kriterier for tildeling av sosialstønad gjennomgås for tilpasning til budsjettramme
o Det legges til grunn tett oppfølging av MAKS for å holde kontroll på kostnadene med flyktningtjenesten. Varige kostnadsøkninger søkes unngått.
> Eventuelle behov for regulering/styrking av introduksjonsordningen vurdere i forbindelse med budsjettregulering våren 2024 (bruk av flyktningfond).
o Forvaltning av STEAM overføres NAV/Samhandling fra 1. januar 2024.
o Kommunalområdet NAV/Samhandling bes i tillegg holde fokus på effektiviserende tiltak og gevinstrealisering, og andre tiltak som kan bidra til innsparingsmålet.
o Tiltaksliste innenfor enheten fellestjenesten med forslag på tiltak på til sammen 4,77 mill. kroner i 2024 vedtas.
> For å innfri denne budsjettutfordringen bes det om at en vurderer effektivitetsfremmende tiltak fremfor «drastiske grep» som beskrevet i teksten.
> Fellestjenesten bes i tillegg holde fokus på effektiviserende tiltak og gevinstrealisering, og andre tiltak som kan bidra til innsparingsmålet.
o Tiltaksliste innenfor enheten Strategi og samfunn med forslag på tiltak på til sammen 4,5 mill. kroner i 2024 vedtas.
> Kommunestyret har intensjon om å tilføre midler til samfunnsfond/næringsfond når muligheten byr seg.
> Eventuell deltakelse på Aqua Nord og lignende vurderes i egne saker i god tid før arrangement.
o Tiltaksliste innenfor enheten Kultur med forslag på tiltak på til sammen 1,94 mill. kroner i 2024 vedtas.
> Kultur bes i tillegg holde fokus på effektiviserende tiltak og gevinstrealisering, og andre tiltak som kan bidra til innsparingsmålet
o Det er derfor på sin plass å igangsette en prosess der en samler administrative funksjoner til begge kommunehusene, og frigjør arealer som kan benyttes til tjenester og eventuell frigivelse av bygninger som kan selges og utvikles av private aktører. Følgende forslås:
> DPS bygg Kolvereid søkes frigitt og klargjøres for salg. Avhending fremmes som egen sak til formannskapet.
o Kontorpersonale helsehus/helsesenter på Kolvereid, bla brukerkontor, flyttes til kommunehuset på Kolvereid.
o Ledelse flyktningtjeneste vurderes samlokalisert med administrasjonen på kommunehuset Kolvereid.
o Innenfor teknisk vurderes samlokalisering av driftspersonalet på henholdsvis Kolvereid og Rørvik.
> Namdalstun vurderes revet slik at tomten klargjøres i tråd med sentrumsplan Rørvik.
o Administrative stillinger ved Helsehuset på Rørvik vurderes flyttet til rådhuset.
o Bedre utnyttelse av helsehuset vurderes.
o Kommunen har en relativt omfattende bilpark, der en rekke av bilene er leaset. Det er behov for en kritisk gjennomgang for reduksjon av kostnader:
> Det igangsettes en gjennomgang av den samlede bilparken med hensikt å redusere de samlede bilkostnader med 30 – 50 %.
o Det iverksettes prosess for kritisk gjennomgang av kommunens innkjøp, blant annet rammeavtaler for større innkjøp.
o Bruk av kommunens boliger/leiligheter søkes effektivisert, blant annet endret organisering/bruk leiligheter/omsorgsboliger, spesielt de som har stått tomme over tid.
o Gjennomgang bygningsmassen med formål å avhende/salg
o Øke samhandlingen i organisasjonen, og mer egenutnyttelse av personal/kompetanse
o Gjennomgang av tjenesteavtale med Nærøysund kirkelige fellesråd.
o Gjennomgang av avtalen med Museet Midt IKS.
o Servicetorg/bibliotek søkes samlokalisert.
o Konkurranseutsette forsikringer.
o Konkurranseutsette revisjon – Kontrollutvalget bes forberede konkurransegrunnlag i samarbeid med kommunedirektøren.
o Konkurranseutsette pensjon (fellesordningen) – Kommunestyret ber Kommunedirektøren utrede konkurranseutsetting i egen sak som fremmes til kommunestyret.
o Gjennomgang av alle leieavtaler.
o Gjennomgang av festekontrakter.
o Ledelsesgjennomgang med mål å redusere antall ledere og strukturering av ledelsesnivåer ved endret organisering og oppstramming linjer.
o Privatisering av kommunale veier.
o Vurdere brøyteroder, herunder anbud på brøytetjenester.
o Vurdere gevinstrealisasjon ved digitalisering.
o Gjennomgang av IT - driften med bakgrunn i endrede forutsetninger.
o Gjennomgang av kantinedriften mht bærekraftig drift, herunder vurdering av økonomisk bidrag fra ansatte og andre inntekter.
o Vurdere fjerning/reduksjon, basert på sikringsbestemmelsen (HTA), av betalt matpause for kontoransatte.
o Gjennomgang av alle beredskapsordninger.
o Rutiner for fakturakontroll gjennomgås, og påses fulgt.
o Fokus på sykefraværsoppfølging og trivselstiltak.
Karl-Anton Swensen, den 15. november 2023