Klargjør siden...
Ytringen

Her får du kommunedirektørens innstilling til budsjett for Nærøysund i 2024:

"Nærøysund - med ny kurs mot bærekraftig drift"

- Det er et stramt og utfordrende budsjett, med nødvendige prioriteringer og nedprioriteringer, sier kommunedirektør Karl-Anton Swensen om budsjettforslaget. Her kan du lese hele innstillingen. Ytringen kommer med flere utdypende artikler den kommende tiden.

Publisert:

Sist oppdatert: 16.11.2023 kl 06:38

Kommunedirektørens Innstilling:

  • Kommunedirektørens framlagte forslag til årsbudsjett 2024 og økonomiplan 2024 – 2027 for Nærøysund kommune, drift og investering, vedtas med de føringer og premisser som framgår av dokumentet og dette vedtak.
  • Driftsbudsjett for 2024 og driftsbudsjettrammer for økonomiplanperioden 2024-2027 vedtas slik det framgår av Bevilgningsoversikter drift. Oppsett i henhold til regnskaps og budsjettforskriften § 5-4, 1. ledd og 2. ledd.
  • Årsbudsjett 2024 for Nærøysund kommune vedtas med en netto inntektsramme på ca. 930 mill. kroner.

o Den totale rammen for tjenesteproduksjon vil da blir ca. 799 mill. kroner, fordelt på kommunedirektør og kommunalområder.

o I tillegg er det lagt inn følgende bevilgninger til drift:

> Øremerkede tiltak med 7,42 mill. kroner i 2024

> Omstillingskompensasjon til Oppvekst og familie med 25,885 mill. kroner, fordelt som følger:

- 9,785 mill. kroner som følge av økte kostnader skole/barnehage relatert til flyktninger i 2024.

- Kompensasjon, tiltak/finansiering helårsvirkning i 2024, med 8,1 mill. kroner i 2024.

- Nedtrapping merforbruk barnevern med 8,0 mill. kroner i 2024.

o Vedlikehold/tilskudd med 7,75 mill. kroner, fordelt som følger:

- Tilskudd gatelys til veilysforeninger med 0,25 mill. kroner hvert år i planperioden.

- Vedlikehold bygg/vei med 6,0 mill. kroner hvert år i planperioden. Prioritering av midlene avklares av formannskapet.

- Vedlikehold IKT, arkiv, låssystem med mer med 1,5 mill. kroner hvert år i planperioden. Prioritering av midlene avklares av formannskapet

o Overføring til investeringsbudsjett med 5,6 mill. kroner, fordelt som følger:

- Finansiering gap Husbanklån/startlån med 3,0 mill. kroner

- Egenkapitalinnskudd KLP med 2,6 mill. kroner

  • Investeringsbudsjettet for 2024 og økonomiplanperioden 2024-2027 vedtas slik det framgår av forskriftsskjema § 5-5 Bevilgningsoversikter – investering (2A) og Bevilgningsoversikter – investering (2B).

o Investeringsbudsjettet for 2024 har en total ramme på 116,431 millioner kroner.

  • Låneopptak:

o Kommunestyret vedtar i 2024 å ta opp lån med inntil 45 mill. kr til finansiering av investeringer, jf. kommunelovens § 14-15 første ledd.

o Nedbetalingstiden vurderes mht reglene for minimumsavdrag, jfr. kommuneloven §§ 14-10 og 14-18.

o Kommunestyret vedtar innlån fra Husbanken på 10 mill. kr for videre utlån gjennom startlånsordningen i 2024, jf. kommunelovens § 14-17.

  • Nærøysund kommune setter skattesatsen til det høyeste tillatte nivået (maksimalsats satt av Stortinget).
  • Eiendomsskatt for 2024 fastsettes i eget vedtak/sak.

o Det fremmes sak om retaksering av eiendomsskattegrunnlaget for næring første halvår 2024.

o Det fremmes sak om retaksering av eiendomsskattegrunnlaget for bolighus og hytter i løpet av 2024.

  • Betaling for kommunale tjenester i 2024 fastsettes i egne vedtak/enkeltsaker.
  • Auksjonsinntekter/ekstraordinære inntekter havbruksfond avsettes på disposisjonsfond.
  • Avtalen om forvaltning av skøytelån (Næring) vurderes, eventuelt drifte forvaltningen i egenregi.
  • I budsjett 2024 er det lagt til grunn bruk at inntil 10,0 mill. kroner av premiefond for pensjonsordninger (fellesordningen og sykepleierordningen i KLP).

o Kommunedirektøren gis fullmakt til å utvide/regulere bruken av premiefond avhengig av lønnsoppgjør og pensjonsordningenes reguleringspremie utover budsjett.

  • Tilskudd engasjement i tabell tilskudd til eksterne innenfor kommunedirektørens budsjett videreføres med en ramme på 18 545 400,- kroner i 2024. I tillegg kommer finansiering til Kråkøya med til sammen 965 000,-, jfr. tidligere vedtak, samt kr 300 000 i økning til marin forsøpling (dispfond).
  • Tilskudd engasjement i tabell tilskudd til eksterne innenfor kommunalsjefenes budsjetter videreføres med en ramme på 5 454 785,- kroner i 2024
  • Nærøysund kommune har budsjettmessige utfordringer innenfor drift med 129 mill. kroner i 2024, fordelt som følger:

  • Det er nødvendig å gjennomføre omstilling for å etablere reelle og bærekraftige budsjett. Nødvendig omstilling gis følgende slagord – «Nærøysund – med ny kurs mot bærekraftig drift»

Driftstilpasning til kommunalområdenes budsjett

  • Tiltak innenfor Oppvekst og familie, som foreslått av kommunalsjef, for å oppnå bærekraftig drift i 2024, der samlet besparelse utgjør ca. 35,0 mill. kroner i årsvirkning:
  • Tiltak/driftstilpasninger merket gult i tabell «Budsjettutfordringer oppvekst og familie» i dette saksfremlegg med en samlet innsparing på 21,0 mill. i 2024 og 22,53 mill. i 2025 (helårsvirkning) vedtas.

> Det gis fullmakt til å vurdere justerte/andre tiltak for å oppnå budsjettforutsetningen

  • Kommunestyret er innforstått med at det må foretas strukturelle grep for å oppnå skisserte besparelse på 6,1 mill. kroner i 2024 og helårsvirkning i 2025 med 12,8 mill. kroner, fordelt som følger:

o Nedleggelse av skoledrift ved Foldereid oppvekstsenter fremmes som egen sak i første kommunestyremøte i 2024.

> Det legges til grunn en besparelse på 5,35 mill. kroner i helårsvirkning.

> Helårsinnsparing ved reduksjon av bemanning på Foldereid oppvekstsenter vil bortfalle fra 1. august 2024.

o Nedleggelse av skoledrift ved Gravvik oppvekstsenter fremmes som egen sak i første kommunestyremøte i 2024.

> Det legges til grunn en besparelse på 3,6 mill. kroner i helårsvirkning.

> Helårsinnsparing ved reduksjon av bemanning på Gravvik oppvekstsenter vil bortfalle fra 1. august 2024, se tabell.

o Nedleggelse av Værum barnehage fremmes som egen sak i første kommunestyremøte i 2024.

> Det legges til grunn en besparelse på 1,95 mill. kroner i helårsvirkning.

o Flytting av ungdomstrinnet ved Austafjord skole fremmes som egen sak i første kommunestyremøte i 2024.

> Det legges til grunn en besparelse på 1,94 mill. kroner i helårsvirkning.

o Kommunalområdet oppvekst og familie bes i tillegg holde fokus på effektiviserende tiltak og gevinstrealisering, og andre tiltak som kan bidra til innsparingsmålet på 35 mill. kroner

  • Tiltak innenfor Helse og velferd, som foreslått av kommunalsjef/enhetsledere, for å oppnå bærekraftig drift i 2024, der samlet budsjettutfordring utgjør 66 mill. kroner i årsvirkning:

o Innenfor Heldøgns omsorg, Rus og psykisk helse, Miljøtjenesten, Hjemmebasert omsorg og Helse og mestring søkes innført ikke betalt matpause.

o Innenfor turnus innføres ikke betalt matpause på dagtid og aften.

o Det igangsettes prosess med formål å innføre ikke betalt matpause.

> Dette innebærer vurdering av tilrettelegging for ikke betalt matpause, bla tilfredsstillende pauserom, og planlegging mht. tilstedeværelse.

o Endring i ledelsesstrukturer/ledelsesnivå innenfor Helse og velferd gjennomføres for å oppnå kortere beslutningsveier, samt som effektiviserende tiltak.

> Besparelse anslås til 3 mill. kroner i årsvirkning.

o Kommunalsjef starter opp prosess med formål å innfri dette vedtaket.

o Kommunalsjef iverksetter i denne forbindelse tiltak for å oppnå fleksibilitet (personell) mellom enhetene.

o Kommunalsjef iverksetter tiltak for styrking av kompetanse for vederlagsberegning

o Kommunalsjef bes vurdere innføring av «Stille rapport».

> Besparelsen er anslått til kr 450 000 i årsvirkning.

o iverksettes arbeid med etablering av kompetansebase/pool for sykepleier.

> Besparelse er anslått til 6 mill. kroner i helårsvirkning.

> Tiltaket vil kunne bidra til mindre innleie av sykepleiervikarer

o Ansvar for STEAM overføres til NAV/Samhandling fra 1. januar 2024.

> Kommunalsjef NAV/Samhandling vurderer tiltak for reduksjon av kostnader, herunder samlet vurdering av avtaler med Ytre Namdal Vekst for å redusere dagens tilskuddsramme (2,5 mill. kroner).

  • Reforhandling avtaler med Ytre Namdal Vekst, med formål å oppnå kostnadsreduksjon med anslagsvis 0,5 -0,8 mill. kroner i 2024.
  • Midler lederstilling Strategi og Samfunn med 1,2 mill. kroner benyttes til delfinansiering i 2024.
  • Resterende beløp søkes inndekt ved andre driftsreduksjoner i løpet av 2024.

o Det bes om egen saker til kommunestyret mht. nedleggelse/strukturendringer av følgende tjenester for å oppnåelse av kostnadsreduksjon/budsjettbalanse:

> Samle legetjenesten i ett legekontor lokalisert på Rørvik (ref. befolkningstyngden rundt Nærøysundet)

> Institusjonsplasser lokaliseres til Rørvik sykestue, herunder benyttelse av Soltoppen.

  • Dette vil omfatte Korttidsplasser, akuttplasser, terminalpleie, utredning og avklaring og øyeblikkelig hjelp.
  • Dette medfører samlet 59 institusjonsplasser i kommunen.

o Sykehjemmet (NBBS) i Kolvereid avhjemles fra sykehjem til omsorgsboliger med heldøgns bemanning.

> Bygningsmassen anses godt egnet og har god beliggenhet med tanke på tilbud for demente, sansehage og uteområde.

> Det dimensjoneres for 32 plasser fordelt på 2 avdelinger med 16 plasser i 1. etasje.

> Ledige plasser i 2 andre etasje (NBBS) på Kolvereid settes i beredskap, og kan brukes i særskilte situasjoner. Totalt vil dette utgjøre 24 plasser fordelt på 2 avdelinger.

o Institusjonskjøkkenet på Kolvereid legges ned

> Dette vil medføre noe økte kostnader med utkjøring av mat fra institusjonskjøkkenet på Rørvik

> Samlet økonomisk effekt vil en komme tilbake til.

o Sjøsiden omsorgsboliger består av 15 plasser med mulighet for heldøgns bemanning.

> Avdelingen rigges for pasienter som faller mellom sykehjem og demensomsorg.

o Kommunalområdet Helse og velferd bes i tillegg holde fokus på effektiviserende tiltak og gevinstrealisering, og andre tiltak som kan bidra til innsparingsmålet på 66 mill. kroner.

  • Tiltak innenfor Teknisk, som foreslått av kommunalsjef, for å oppnå bærekraftig drift i 2024, der samlet besparelse utgjør 10 mill. kroner (årsvirkning):

o Tiltak/driftstilpasninger i «tabell Budsjettutfordringer Teknisk» i dette saksfremlegg vedtas, der samlet besparelse utgjør 10 mill. kroner.

o I tillegg bes det om at en ser på hensiktsmessig reduksjon i bemanning, og at gevinsten tilføres/styrker vedlikeholdspost.

o Kommunalområdet Teknisk bes i tillegg holde fokus på effektiviserende tiltak og gevinstrealisering, og andre tiltak som kan bidra til innsparingsmålet.

  • Tiltak innenfor NAV/Samhandling, som foreslått av kommunalsjef, for å oppnå bærekraftig drift i 2024, der samlet besparelse utgjør 7. mill. kroner (årsvirkning):

o Praksis. reglement og kriterier for tildeling av sosialstønad gjennomgås for tilpasning til budsjettramme

o Det legges til grunn tett oppfølging av MAKS for å holde kontroll på kostnadene med flyktningtjenesten. Varige kostnadsøkninger søkes unngått.

> Eventuelle behov for regulering/styrking av introduksjonsordningen vurdere i forbindelse med budsjettregulering våren 2024 (bruk av flyktningfond).

o Forvaltning av STEAM overføres NAV/Samhandling fra 1. januar 2024.

o Kommunalområdet NAV/Samhandling bes i tillegg holde fokus på effektiviserende tiltak og gevinstrealisering, og andre tiltak som kan bidra til innsparingsmålet.

  • Tiltak innenfor Service og samfunn, som foreslått av enhetsledere, for å oppnå bærekraftig drift i 2024, der samlet besparelse utgjør 11,2 mill. kroner (årsvirkning):

o Tiltaksliste innenfor enheten fellestjenesten med forslag på tiltak på til sammen 4,77 mill. kroner i 2024 vedtas.

> For å innfri denne budsjettutfordringen bes det om at en vurderer effektivitetsfremmende tiltak fremfor «drastiske grep» som beskrevet i teksten.

> Fellestjenesten bes i tillegg holde fokus på effektiviserende tiltak og gevinstrealisering, og andre tiltak som kan bidra til innsparingsmålet.

o Tiltaksliste innenfor enheten Strategi og samfunn med forslag på tiltak på til sammen 4,5 mill. kroner i 2024 vedtas.

> Kommunestyret har intensjon om å tilføre midler til samfunnsfond/næringsfond når muligheten byr seg.

  • Dette innebærer at fondene blir videreført, men tilførsel av midler avhenger av tilgang på midler.

> Eventuell deltakelse på Aqua Nord og lignende vurderes i egne saker i god tid før arrangement.

o Tiltaksliste innenfor enheten Kultur med forslag på tiltak på til sammen 1,94 mill. kroner i 2024 vedtas.

> Kultur bes i tillegg holde fokus på effektiviserende tiltak og gevinstrealisering, og andre tiltak som kan bidra til innsparingsmålet

  • Det er behov for ytterligere tiltak for å få kontroll med kostnadsutviklingen, samt som tiltak for å etablere økonomisk handlingsrom. Kommunedirektøren foreslår derfor følgende tiltak med igangsetting av påkrevde prosesser:
  • Per nå er kommunens administrasjon fordelt på en rekke bygg/lokaliteter der arealet ikke er optimalt utnyttet.

o Det er derfor på sin plass å igangsette en prosess der en samler administrative funksjoner til begge kommunehusene, og frigjør arealer som kan benyttes til tjenester og eventuell frigivelse av bygninger som kan selges og utvikles av private aktører. Følgende forslås:

> DPS bygg Kolvereid søkes frigitt og klargjøres for salg. Avhending fremmes som egen sak til formannskapet.

  • Kontorpersonalet flyttes til kommunehuset på Kolvereid, og helsepersonell flyttes til administrasjonsfløy helsehus/helsesenter på Kolvereid.

o Kontorpersonale helsehus/helsesenter på Kolvereid, bla brukerkontor, flyttes til kommunehuset på Kolvereid.

o Ledelse flyktningtjeneste vurderes samlokalisert med administrasjonen på kommunehuset Kolvereid.

o Innenfor teknisk vurderes samlokalisering av driftspersonalet på henholdsvis Kolvereid og Rørvik.

> Namdalstun vurderes revet slik at tomten klargjøres i tråd med sentrumsplan Rørvik.

o Administrative stillinger ved Helsehuset på Rørvik vurderes flyttet til rådhuset.

o Bedre utnyttelse av helsehuset vurderes.

o Kommunen har en relativt omfattende bilpark, der en rekke av bilene er leaset.
Det er behov for en kritisk gjennomgang for reduksjon av kostnader:

> Det igangsettes en gjennomgang av den samlede bilparken med hensikt å redusere de samlede bilkostnader med 30 – 50 %.

o Det iverksettes prosess for kritisk gjennomgang av kommunens innkjøp, blant annet rammeavtaler for større innkjøp.

o Bruk av kommunens boliger/leiligheter søkes effektivisert, blant annet endret organisering/bruk leiligheter/omsorgsboliger, spesielt de som har stått tomme over tid.

o Gjennomgang bygningsmassen med formål å avhende/salg

o Øke samhandlingen i organisasjonen, og mer egenutnyttelse av personal/kompetanse

o Gjennomgang av tjenesteavtale med Nærøysund kirkelige fellesråd.

o Gjennomgang av avtalen med Museet Midt IKS.

o Servicetorg/bibliotek søkes samlokalisert.

o Konkurranseutsette forsikringer.

o Konkurranseutsette revisjon – Kontrollutvalget bes forberede konkurransegrunnlag i samarbeid med kommunedirektøren.

o Konkurranseutsette pensjon (fellesordningen) – Kommunestyret ber Kommunedirektøren utrede konkurranseutsetting i egen sak som fremmes til kommunestyret.

o Gjennomgang av alle leieavtaler.

o Gjennomgang av festekontrakter.

o Ledelsesgjennomgang med mål å redusere antall ledere og strukturering av ledelsesnivåer ved endret organisering og oppstramming linjer.

o Privatisering av kommunale veier.

o Vurdere brøyteroder, herunder anbud på brøytetjenester.

o Vurdere gevinstrealisasjon ved digitalisering.

o Gjennomgang av IT - driften med bakgrunn i endrede forutsetninger.

o Gjennomgang av kantinedriften mht bærekraftig drift, herunder vurdering av økonomisk bidrag fra ansatte og andre inntekter.

o Vurdere fjerning/reduksjon, basert på sikringsbestemmelsen (HTA), av betalt matpause for kontoransatte.

o Gjennomgang av alle beredskapsordninger.

o Rutiner for fakturakontroll gjennomgås, og påses fulgt.

o Fokus på sykefraværsoppfølging og trivselstiltak.

  • Kommunedirektøren bes snarlig gjennomgå vedtakspunkt i HTV forum for vurdering av prosesser som omhandler/berører ansatte, herunder struktur (møter og involvering) for 2 - partssamarbeid og 3 – partssamarbeid, jf. hovedavtalens (HA) de B § 1-4-1.
  • Kommunedirektøren gis fullmakt til å oppdatere budsjettdokumentet basert på vedtak og eventuell korrigering av faktagrunnlag, herunder oppdatering av budsjettskjema og driftsbudsjett.

Karl-Anton Swensen, den 15. november 2023