Tips oss:
Tips
74 39 60 50
Kontakt
Artikkelen fortsetter etter annonsen.
Mari og Mathias går foran Yngve Vikan, Kåre Klingen, Sigmund Johansen, Ingebjørg Eidshaug og Hanne Wassås Engstad. Bildet ble tatt i forbindelse med diskusjon om trasévalg for vegen. Foto: Arkivfoto, Jon Audun Haukø
Oppsitterne rundt naklingsvingene er svært skuffet over at fylkeskommunen innstiller på nei til 60-sone på strekninga. Beboere langs et strekke på Abelværvegen er nok mer fornøyd.
Jon Audun Haukø
Publisert: 14.11.2023 kl 05:00
Sist oppdatert: 14.11.2023 kl 15:01
Både kommunedirektøren og Trafikksikkerhetsutvalget har støttet beboerne sine vurderinger rundt fartsgrense langs Mulstadenget – Nakling, og har ut ifra trafikksikkerhetshensyn ønsket at fartsgrensen reduseres fra 80km /t til 60 km/t.
Bakgrunnen for ønsket har vært at det på strekningen er flere skolebarn som har på- og avstigning, og dette oppleves som trafikkfarlig med dagens fartsgrense.
Trøndelag fylkeskommunes seksjon for vegforvaltning ser ut til å ville det annerledes.
- Vi har vurdert fartsgrensen på den omsøkte strekningen og mener generell fartsgrense 80 km/t er riktig fartsgrense, og på nåværende tidspunkt mener vi det ikke er grunnlag for å endre denne.
Ingebjørg Eidshaug, som bor på strekninga er skuffet.
- Dette er en gedigen skuffelse, og nok et avslag følges urettferdig. Jeg kan nesten ikke annet enn å le, uansett hvor alvorlig det er. Det er 32 år siden jeg sendte den første søknaden og nedsatt fartsgrense. Og det er trist å se at trafikksikkerheten for oss som bor her ikke blir ivaretatt. Jeg har nettopp kjøpt meg sykkelsete for å ha med barnebarn på tur, men jeg vet ikke om jeg tør å ta ibruk det nå, sier Eishaug.
Kommunedirektør og trafikksikkerhetsutvalg støttet beboerne. Det gjør ikke fylkeskommunens saksbehandler.
Fylkeskommunens saksbehandler skriver at Vegtrafikkloven § 6 omtaler det som har med fartsgrenser å gjøre. I Norge har vi to generelle fartsgrenser, 50 km/t innenfor tettbygd strøk og 80 km/t utenfor tettbygd strøk. Man skal alltid tilpasse farten etter sted-, føre-, sikt- og trafikkforhold.
- Det er viktig at de nasjonale retningslinjene blir fulgt, slik at vi får en mest mulig lik praksis for fartsgrenser i hele landet. Den omsøkte strekningen betegnes som utenfor tettbygd strøk og vi forholder oss derfor til kriteriene for fartsgrenser utenfor tettbygde strøk. I kriteriene fra Vegdirektoratet står det at 60 km/t brukes i hovedsak på veger med mange avkjørsler, mye gang- og sykkelaktivitet langs vegen og randbebyggelse. Det er i hovedsak tre momenter vi skal vurdere, skriver fylkeskommunen i saken.
- fysisk tilrettelegging for gående og syklende.
- tetthet av kryss og avkjørsler.
- tilbud og virksomheter langs vegen som gir aktivitet av gående og syklende.
Fartsgrensene er ikke foreslått endret her.
- Vi har her et beregningsverktøy vi bruker slik at vurderingene skal bli så like som mulig i hele landet. Vi har brukt beregningsverktøyet på denne strekningen og vi får da anbefalt fartsgrense 80 km/t. På strekningen som helhet er det begrenset med avkjørsler til boliger og kryss. Det er ikke noen tilrettelegging for gående og syklende, men heller ingen tilbud eller virksomheter som skaper aktivitet av gående og syklende. Vi finner ikke grunnlag for å endre fra den anbefalte fartsgrensen på strekningen, skriver de videre, og legger til:
- For at folk skal overholde og respektere fartsgrensene vi setter, er det viktig at skiltet fartsgrense oppfattes så naturlig som mulig i forhold til omgivelsene. En skiltet fartsgrense som ikke virker naturlig, vil ofte ikke bli overholdt og dette skaper en falsk trygghet. Den omsøkte strekningen er et eksempel på en slik strekning hvor 60 km/t ikke vil virke naturlig. Det er viktig å huske at skilt bare er skilt, det er personen bak rattet som bestemmer farten på bilen sin. En skiltet fartsgrense kan bli en falsk trygghet for myke trafikanter.
I en høring til Nærøysund kommune og politiet skriver saksbehandleren fra Statens Vegvesen følgende om Fv.768, Abelværvegen:
Her skal 60-sonen forlenges.
- På Abelværvegen fv. 768 oppheves 60km/t på meter 2678. I henvendelsen ønskes det at 60km/t utvides, da 60 km/t oppheves rett for tre avkjørsler til boliger. Det oppgis i henvendelsen at det forekommer høy hastighet veldig ofte på strekningen. Dette er utenfor tettbygde strøk. Strekningen der innsender ønsket å forlenge 60 sone var for kort (under 500m), derfor beregner fylkeskommunen sammen med eksisterende 60 sone fra meter 285 til m 3050. Vi fikk da anbefalt fartsgrense 60 km/t.
- Når det er et ønske om forlengelse av 60 sone og beregningen gir anbefalt fartsgrense 60km/t, mener vi det er riktig å sette ned fartsgrensen her.
Dersom det ikke kommer merknader innen fristen på 14 dager, vil skiltplanen for denne vegen anses som akseptert.
Klikk på et nøkkelord for å vise andre relevante artikler.