Ytringen

Havlandet:

En trofast sliter seiler til Vestland fylke

Den aller første Lekaferja har vært et stødig og trygt tilbud for øyfolket både på Leka og i Brønnøy i tilsammen 58 år. Nå seiles den til Vestland fylke og får navnet MS "Solfjord".
 Foto: Matti Riesto

Den aller første Lekaferja har vært et stødig og trygt tilbud for øyfolket både på Leka og i Brønnøy i tilsammen 58 år. Nå seiles den til Vestland fylke og får navnet MS "Solfjord". Foto: Matti Riesto

MF "Torget" har betjent sambandet Brønnøysund-Stortorgnes i Brønnøy gjennom 30 år. Før den tid var den en trofast sliter på sambandet Skei-Gutvik. Nå blir det innbyggere i Vestland fylke som får nytte av den aller første Lekaferja, som blir omdøpt til MF "Solfjord".

Publisert:

Sist oppdatert: 20.03.2022 kl 07:27

Det var stor glede på Leka da MF "Leka" ble satt i drift i 1964. Skipper Rolf Østby var en foregangsmann når det gjaldt å tenke nytt for å bedre kommunikasjonen i Ytterdistriktet. I 1992 ble Torghatten Trafikkselskap eier av ferja. Den fikk da navnet MF "Torget" og ble satt inn i sambandet Brønnøysund – Stortorgnes.

Nå er det Vestlandsrederiet Vidar Hop Skyssbåter AS som skal drifte sambandet ut til øyene i Brønnøysund, og i den forbindelse kjøpte rederiet MF "Torget". Den gamle lekaferja får nå en ny rolle som beredskapsferje i Måløyområdet. Det var Brønnøysunds Avis som omtalte denne saken først.

I 2019 hadde Ytringen et intervju med Kirsti Østby og Marit Østby, som er Rolf Østbys Østbys døtre. De fortalte om endrede tider på 1960-tallet og behovet for å få på plass ei ferje på sambandet Skei-Gutvik.

– Fram til da var det ikke så mange som hadde bil, og de som trengte bilfrakt til Leka fikk gjort det med lokalbåten. Først på 1960-tallet ble det jobbet med veiforbindelse og bru over Valen ved Bogen. Da var tiden inne for å ta neste steg, fortalte Kirsti Østby.

Det ble gjort avtale om bygging av ferje i Ulsteinvik. Rolf Østby var en svært utadvendt person og hadde skaffet seg mange kontakter, og med 100.000 kroner i egenkapital klarte Østby å reise midler til å investere i den aller første ferja. MF "Leka" ble sertifisert for 10 biler, og ferja ble døpt 25. november 1963. Da reiste Østby og en liten delegasjon fra Leka til Ulsteinvik for å hente ferja.

MF "Solfjord"

Bygd i 1963 ved Ulstein Mek. Verksted AS
Eier: Vidar Hop Skyssbåter AS
Lengde: 23,19 meter
Bredde: 7,36 meter
GT: 98
Maskin: Caterpillar
Hastighet: 9 knop
Passasjerer: 32
Biler: 10
Tidligere navn: "Torget": 1992-2022, Torghatten Trafikkselskap, "Leka" : 1963-1992, Lekaferja
Tidligere eiere: Torghatten Trafikkselskap, Rolf Østby

– Det var en stor dag for oss, mintes Marit Østby.

Dette store framskrittet ble behørig markert på Leka da sambandet ble åpnet i oktober 1964.

Namdal Folkeblad dekket begivenheten, og fylkesmann og veisjef var tilstede under festen.

"Fiolinist Hilmar Solheim og pianist Margit Klingens musikkunderholdning var ikke minst med på å skape den rette stemningen", formidlet journalisten.

Torsdag 17. februar ankom ei litt større ferje Brønnøysund. "Barmøy" ble bygd i 1970 og skal nå gå i fast rute mellom Brønnøysund og Stortorgnes, og MF "Torget" kan kaste loss med Vestland fylke som mål.

Vidar Hop Skyssbåter AS ble formell eier av ferja 31. januar i år, og forteller at værforholdene etter jul har forsinket ferjebyttet i Brønnøysund.

– Det har vært så mye styggvær at vi er litt forsinket. Men om to timer skal "Barmøy" være på plass i Brønnøysund, da er det også klart for å seile "Torget" til Måløy. Der skal den være reserveferje på sambandet Barmen-Barmsund, forteller Vidar Hop på formiddagen 17. februar. Han opplyser at nå som vestlending skal ferja hete MS "Solfjord".