Ytringen

Nordviks egen major

Kontrastene er store fra fredsbevarende oppdrag til lederjobb hos Nordvik, men mye er likevel likt.

Kontrastene er store fra fredsbevarende oppdrag til lederjobb hos Nordvik, men mye er likevel likt.

Kay Haug er født i 1976, og bodde sine første åtte år i Juvika i tidligere Vikna. Da flyttet familien til Årsetfjorden, hvor han tilbragte resten av oppveksten. I dag bor han på Høylandet sammen med kona Maren og fire døtre. Mange av hans tidligere og nåværende kolleger er rause med rosen når de beskriver Kay, som er daglig leder hos Nordvik Toyota i Namsos. Selv mener Kay at det er fem utenlandskontigenter i Kosovo og Afghanistan som i tillegg til Krigsskolen har formet ham til den han er i dag.

Publisert:

I løpet av sin yrkeskarriere i Forsvaret har Kay fått prøvd seg på mange utfordringer både fysisk og mentalt. Kay har nådd graden Major/operasjonsoffiser S3.

– Jeg har vært troppsjef for fem utenlandskontigenter i Afghanistan og på Balkan. Jeg har vært med på å bære båren til en god kompis ombord på flyet hjem til Norge fra Afghanistan, han var den første nordmannen som mistet livet i landet, etter et bakholdsangrep i Kabul, sier Kay stille.

Siden den gang har Kay brukt Forsvarets instruks «Løs oppdraget/oppgaven, men ta vare på dine menn og kvinner».

– Er man bevisst på denne grunntanken, løser man det meste. En god leder bryr seg om og er oppriktig glad i sine medarbeidere, noe som er enkelt med kollegene her hos Toyota Nordvik. Jeg har en prat med hver og en av de 20 ansatte hver dag, en leder som gir av seg selv får resultater tilbake. Utvikling av mennesket og å utløse gode energier er viktigere enn statistikk og andre målemekanismer, mener Kay Haug.

Valget falt på Toyota

Etter å ha vært innom NTE Elektro som daglig leder, Grong Sparebank som markedssjef i perioden da banken skulle inn på det digitale markedet, Smart Media som salgssjef og som storkundeansvarlig for Petit Agentur falt valget på Toyota Nordvik da han igjen ville prøve noe nytt. I dag er Kay daglig leder ved avdelingen i Namsos.

– Toyotasystemets syn på ledelse sammenfalt med min tankegang, dette var noe jeg var klar over allerede før jeg valgte å ta denne jobben, og det har vært en suksess for både meg og Toyota. Vi har snudd mange år med dårlige salgstall til ny optimisme og perioder med mange hundre prosent økning i bilsalget. Jeg trives også veldig her sammen med gode kolleger. Da jeg overtok, var lederens kontor langt unna kundemottak og andre ansatte, det første grepet jeg gjorde var å flytte meg selv inn i butikken sammen med de andre, smiler han.

Roses av kolleger

En av Kays tidlligere kolleger har jobbet tett med Kay i Telemark bataljon i perioden 2000 til 2005, hvor Kay var hans nærmeste overordnede. Denne personen velger av jobbmessige årsaker å være anonym, men trekker fram Kays gode lederegenskaper i sin uttalelse.

– Kay hadde en sterk gjennomføringsevne og gjennomføringsvilje, samtidig som han også evnet å lytte til mer eller mindre gode innspill. Mente han at et innspill kunne forbedre oppdragsløsningen satte han ingen prestisje i at hans eget forslag til løsning skulle gjennomføres bare fordi han var sjef, skriver han i sin uttalelse.

Videre kommer han med flere stikkord om Kay, blant disse er engasjert, motivert, og at Kay gir utrolig mye av seg selv.

– Dette gjør at han får folk med seg, og man blir derfor villige til å gå de ekstra milene som trengs. Mange har gått langt for Kay av den enkle grunn at han nettopp er Kay. Hierarki er noe han ikke er opptatt av, han har valgt en lederstil som er utfordrende for seg selv, blant annet ved å bestandig være tilstede og tilgjengelig, og er alltid til å stole på.

Mange flere utsagn kommer fra denne tidligere kollegaen av Kay, men mye av det samme blir også sagt av de andre som har uttalt seg om Kay Haugs lederstil og person.

Snudde skuta

Geir Olav Evensen har vært i Toyotasystemet i 40 år, og har vært innom de fleste stillinger hos Toyota i Namsos i løpet av disse årene.

Evensen mener Kay har fått med seg mye bra inn i den sivile verden fra sin tid i Forsvaret.

– Kay har fått på plass mange brikker, og gjort mye bra. Det er tydelig at han er en vant leder, og han har en egen evne til å bygge sine medarbeidere gode. Vi opplevde et eventyrlig salg i fjor sommer med 70 prosent økning sammenlignet med året før. Kay er uten tvil en viktig brikke i denne utviklingen av avdelingen, det er gode avgjørelser som ligger bak. Samtidig er det lov å være uenig, da hører han på våre standpunkt før endelige avgjørelser tas, smiler Evensen.

Geir Evensen mener Kay Haugs fokus på det positive har vært en viktig faktor til økt trivsel på arbeidsplassen.

– Nordvik er heldige som har fått tak i Kay, han har en enorm arbeidskapasitet og er som regel her både når jeg kommer og når jeg drar herfra. Det er mange som sier de liker utfordringer, men det er ingen tvil om at Kay mener det når han sier det. Han er utrolig flink til å sette mennesket først, og lever etter mottoer som «Verden skapes ikke i et Excel-ark». Han kaller seg konsekvent leder, og bruker aldri ordet sjef. Bare det betyr mye for miljøet på arbeidsplassen, konkluderer Geir Evensen.

Jørgen Furnes ble ansatt som bilselger vinteren 2020, og har også bare godt å si om Kay som leder.

– Kay er en kilde til inspirasjon. Hans gode arbeidsmoral smitter over på oss andre, og jeg har fått et unikt eieforhold til jobben min. Fra første dag fikk jeg en skikkelig lagfølelse, og ikke bare til egen avdeling, men hele Nordvik-systemet. Jeg gleder meg veldig til å gå på jobb, og vil virkelig bidra til å utvikle arbeidsplassen. Kay er et ikon for hele Nordvik-systemet, sier en smilende Jørgen Furnes oppriktig.

Skepsisen forsvant fort

Da Kay avsluttet sin karriere i Forsvaret ble han leder for en av NTEs avdelinger på Steinkjer.

Her jobber blant annet Arnt Erik Jåma fra Snåsa, som ikke legger skjul på at både han og andre var skeptiske da Kay ble presentert som deres overordnede.

– De fleste av oss var mye eldre enn ham. Han hadde ingen elektrobakgrunn, og hadde kun vært leder i Forsvaret, sier han.

Arnt Erik lærte fort at man ikke trenger bakgrunn fra bransjen for å være en god leder.

– Jeg hadde en fantastisk opplevelse med Kay som leder, han evnet å se mer nedover enn oppover i systemet, og bryr seg oppriktig om sine ansatte. Han var ikke redd for å si meninga si helt opp til toppen, sier Jåma.

Han trekker fram et enkelt eksempel på hva som gjorde at Kay ble godt likt umiddelbart.

– Jeg skulle montere nytt brannvarslingsanlegg på Tunnsjø kraftstasjon, og ringte Kay for å fortelle at jeg skulle hatt en batteridrevet murboremaskin i forbindelse med jobben. Kays respons var å undre på hvorfor jeg ringte ham, han hadde ikke noe som helst behov for å klarere at jeg tok ut nødvendig utstyr. Slike tillitserklæringer kjennetegner en god leder, mener han.

Arnt Erik hadde vært borte fra jobben i lengre tid på grunn av alvorlig sykdom da Kay overtok roret, og det var i denne forbindelse Arnt Erik hadde en av sine aller beste opplevelser med Kay Haug.

– Da jeg endelig ble friskmeldt etter ett år og tre måneder trodde jeg at det ville bli enkelt å gå tilbake i full jobb. Dette viste seg å være umulig å gjennomføre, og jeg falt delvis ut av stillinga mi igjen.

Kay presset meg aldri, men var heller opptatt av hvordan jeg, som menneske, hadde det. Han ba meg om et møte for at vi i fellesskap skulle finne ut av situasjonen og finne en god løsning. Da jeg lurte på hvilken dag og hvilket klokkeslett han ville at jeg skulle komme, fikk jeg et svar jeg aldri kommer til å glemme. «Siden du skryter så mye av fjellene dine i Snåsa tenkte jeg at vi kunne pakke sekken så du får vise meg dem mens vi tar denne praten», var Kays respons, forteller Jåma.

Arnt Erik har innsett at å komme tilbake i full stilling er umulig, og er i dag i en stillingsprosent som passer ham og hans helse bedre.

– Det gjorde sterkt inntrykk på meg at noen satte av en hel dag på min egen hjemmebane for å hjelpe meg. Generelt fikk hele avdelingen et helt annet miljø etter at Kay ble ansatt, det var mye sosialt i løpet av tiden han var ansatt. Når man har et eget muntrasjonsråd som sier at alt ordner seg, sier det seg selv at man trives på jobb, ler Arnt Erik Jåma.

Forlover og filter

Sistemann til å uttale seg om Kay er en som har hatt ham som leder i Forsvaret fra 2000 til 2009, samt et par år i NTE .Navnet er Lars Amundsen, og han traff et nyutdannet befal ved navn Kay Haug under sin førstegangstjeneste i 2000.

– Fra 9. august 2000 fram til 2009 hadde jeg Kay som leder i forskjellige sammenhenger, blant annet har vi vært sammen på alle utenlandskontigenter. Han er uten tvil den beste lederen jeg noensinne har hatt, og vi har et felles verdigrunnlag. Kay er lik opp eller nedad i hierarkiet, og har aldri vært opptatt av å stige i gradene. Han fremstår som en dyktig leder som gir tydelige beskjeder, men også strør om seg med omsorg og respekt. Jeg har tatt med meg mye fra Kay inn i men egen ledergjerning, forteller Lars Amundsen.

Lars mener Kay også er respektfull mot de over seg i hierarkiet

– Kay ivaretar og gjør sitt ytterste for å fremme seg og sine menn og kvinner, men godtar avgjørelser fra oven, vel og merke så lenge de ikke kommer i konflikt med hans verdigrunnlag.»Ta vare på dine menn og gå fremst blant dine likemenn», er noe som beskriver Kay godt, han setter aldri resultat før mennesket, og det er aldri noen forskjell på Kay som leder og resten av hans medarbeidere, konkluderer Lars.

Lars fikk også det ærefulle oppdraget å være Kays forlover da han giftet seg med Maren i 2010.

– Vi har jevnlig kontakt enda, og familiene våre fungerer godt sammen. For meg er det bare en eneste egenskap Kay mangler før han er den optimale mann, noen ganger kommer det fjas ut av den mannen i situasjoner hvor det kanskje ikke passer seg helt. Kay mangler ganske enkelt et filter, han er 100 prosent ærlig, og det er kort vei fra tanke til handling, ler Lars.

Lars er av samme sorten selv, så det er en uvant rolle han må innta når han omgås kameraten.

– Til tider har jeg følt at å være Kays filter har vært min viktigste oppgave, ler Lars Amundsen.